Datorn laggar efter fabriksåterstälnning

Permalänk
Medlem

Datorn laggar efter fabriksåterstälnning

Tjena!
Köpte en dator av en kille på blocket, som jag enbart skulle ha för att lira cs go. Men datorn var inte formaterad när jag köpte den så jag körde en fabriksåterställning. Innan jag gjorde de funkade cs go bra. Men nu tar de allt från 30sek till 2 min att ens komma in i en match. Sen laggar de även in-game. Har ställt in alla inställningar på lägsta, men de laggar fortfarande.

Dator: Acer Emachine ET1840 (allt är original förutom grafikkortet!)
Operativsystem: Windows 7

Har kört alla uppdateringar, kollat så att processor och liknande funkar korrekt och har senaste drivrutinerna. Känns ändå som att något saknas, någon slags drivrutin men har kört koll med acer update, windows update och sen Windows update (via Microsoft.com). Någon som har tips på vad jag mer kan kolla eller vad det kan vara för fel?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Låter som drivrutin till grafikkortet, gå in på den här datorn om det är w7 högerklicka på "dator" sen hantera sen välj enhetshanteraren.
Är det w10 gå in på den här datorn, sen uppe i menyn hantera och sen enhetshanteraren, leta efter gult varningsmärke.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Låter som drivrutin till grafikkortet, gå in på den här datorn om det är w7 högerklicka på "dator" sen hantera sen välj enhetshanteraren.
Är det w10 gå in på den här datorn, sen uppe i menyn hantera och sen enhetshanteraren, leta efter gult varningsmärke.

Laddade ner senaste drivrutinen via nvidia.com så det kan de inte vara.. känns som att de är processorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbee:

Tjena!
Köpte en dator av en kille på blocket, som jag enbart skulle ha för att lira cs go. Men datorn var inte formaterad när jag köpte den så jag körde en fabriksåterställning. Innan jag gjorde de funkade cs go bra. Men nu tar de allt från 30sek till 2 min att ens komma in i en match. Sen laggar de även in-game. Har ställt in alla inställningar på lägsta, men de laggar fortfarande.

Har kört alla uppdateringar, kollat så att processor och liknande funkar korrekt och har senaste drivrutinerna. Känns ändå som att något saknas, någon slags drivrutin men har kört koll med acer update, windows update och sen Windows update (via Microsoft.com). Någon som har tips på vad jag mer kan kolla eller vad det kan vara för fel?

Tack på förhand

Det låter som att processorn spökar.

Permalänk
Medlem

Fabriksåterställning och acer, är det en laptop du köpt?
Om så är fallet kolla så att du ej använder energispar funktion som standard läge etc.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Det låter som att processorn spökar.

Ja de tror jag med, att den antingen på något sätt inte har senaste drivrutinen eller börjar ge sig. Ska leta efter ett fel diagnos program och söka igenom.. har du något tips på hur jag kan lösa detta? förutom att köpa ny då förstås

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbee:

Laddade ner senaste drivrutinen via nvidia.com så det kan de inte vara.. känns som att de är processorn...

Skickades från m.sweclockers.com

Om du orkar ta med datorn till mig "Norrköping" så hjälper jag dig gärna att lösa problemet, enklare att ha sakerna framför sig än att försöka vägleda över text
Bara skicka PM om det skulle vara intressant så bestämmer vi tid och dag.
/Kalle

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Fabriksåterställning och acer, är det en laptop du köpt?
Om så är fallet kolla så att du ej använder energispar funktion som standard läge etc.

Nej en emachine, stationär

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbee:

Ja de tror jag med, att den antingen på något sätt inte har senaste drivrutinen eller börjar ge sig. Ska leta efter ett fel diagnos program och söka igenom.. har du något tips på hur jag kan lösa detta? förutom att köpa ny då förstås

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat hur varm din processor är? Jag hade samma problem att det tog lång tid att komma in i ett game på cs. Tog på lite ny kylpasta och köpte en ny processor kylare! Ta lite kylpasta kostar ungefär 50-100kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sebbee:

Tjena!
Köpte en dator av en kille på blocket, som jag enbart skulle ha för att lira cs go. Men datorn var inte formaterad när jag köpte den så jag körde en fabriksåterställning. Innan jag gjorde de funkade cs go bra.

Skilj på partitionera, formatera, installera och systemåterställning och använd korrekta begreppet så blir det enklare att förstå.

Du borde nog försöka installera om operativsystemet eftersom systemåterställning från win inte alltid innebär att datorn blir som när den var ny (för det är väl en sådan du gjort ?) är det däremot en riktigt fabriksåterställning via datortillverkarens återställningsfunktion så brukar datorn bli som ny och då borde den fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skilj på partitionera, formatera, installera och systemåterställning och använd korrekta begreppet så blir det enklare att förstå.

Du borde nog försöka installera om operativsystemet eftersom systemåterställning från win inte alltid innebär att datorn blir som när den var ny (för det är väl en sådan du gjort ?) är det däremot en riktigt fabriksåterställning via datortillverkarens återställningsfunktion så brukar datorn bli som ny och då borde den fungera.

Jag drog en total fabriksåterställning, genom acers program på datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennoz:

Har du kollat hur varm din processor är? Jag hade samma problem att det tog lång tid att komma in i ett game på cs. Tog på lite ny kylpasta och köpte en ny processor kylare! Ta lite kylpasta kostar ungefär 50-100kr

Tack för svaret, nej jag har inte kollat temperatur på den, men ska ta och göra de! Köpte kylpasta igår, så det ska ta bort den gamla och lägga på ny efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

Om du orkar ta med datorn till mig "Norrköping" så hjälper jag dig gärna att lösa problemet, enklare att ha sakerna framför sig än att försöka vägleda över text
Bara skicka PM om det skulle vara intressant så bestämmer vi tid och dag.
/Kalle

Tack så mycket ska kolla lite smågrejer först innan de kanske löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sebbee:

Tack för svaret, nej jag har inte kollat temperatur på den, men ska ta och göra de! Köpte kylpasta igår, så det ska ta bort den gamla och lägga på ny efter jobbet

Skickades från m.sweclockers.com

Du skrev att det fungerade innan du försökte återställa och då är det nog ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara som notis, det är ytterst sällan som en processor ställer till problem som ni var inne på i början. Om det är hårdvara som bråkar så är det troligare med moderkort, minnen, grafikkort osv. Carry on.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Kör du med orginal programvaran så ska datorn funka men kan vara så att datorn behöver uppdaterade drivrutiner som till grafik chipset o.s.v för att gå riktigt och är nått sånt som gör att du får problem men är väldigt lite information att gå på

Bästa är att ta ner cpu-z kolla vad du har för hårdvara om du inte vet
kolla tempratur med HW monitor och verkar tempen normal under vanliga förhållanden kör en OCCT för att kolla max temp då vet du om det är värmerelaterat

min gissning är att det handlar om drivrutiner om datorn funkade som den skulle innan fabriksåterställningen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skrev att det fungerade innan du försökte återställa och då är det nog ett mjukvaruproblem.

Jag har vart inne på det, att de är något som inte kan hämtas eller som jag missat. Men allt är original i burken, förutom grafikkortet och det laddade jag själv ner drivrutin till via Nvidia.com så windows update eller acer update bör ju hitta det, annars får jag kolla över alla hårdvaror och installera drivrutiner manuellt.

Skrivet av MoNkeY-05:

Bara som notis, det är ytterst sällan som en processor ställer till problem som ni var inne på i början. Om det är hårdvara som bråkar så är det troligare med moderkort, minnen, grafikkort osv. Carry on.

Okej, tack för svaret!

Skrivet av lord_vasagos:

Kör du med orginal programvaran så ska datorn funka men kan vara så att datorn behöver uppdaterade drivrutiner som till grafik chipset o.s.v för att gå riktigt och är nått sånt som gör att du får problem men är väldigt lite information att gå på

Bästa är att ta ner cpu-z kolla vad du har för hårdvara om du inte vet
kolla tempratur med HW monitor och verkar tempen normal under vanliga förhållanden kör en OCCT för att kolla max temp då vet du om det är värmerelaterat

min gissning är att det handlar om drivrutiner om datorn funkade som den skulle innan fabriksåterställningen

Tackar så mycket för svaret, ska ladda ner alla dessa och kolla i eftermiddag. Har uppdaterat mitt första inlägg med vad det är för modell osv, var stressad när jag skrev denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbee:

Har uppdaterat mitt första inlägg med vad det är för modell osv, var stressad när jag skrev denna tråd

Fabriksåterställning är inte samma sak som formatering...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du använder tillverkarens återställningssystem så kan dina problem kanske bero på att du bytt grafikkort, det kan vara så att du borde installera om i stället eller köra återställningen med originalkortet i och sedan avinstallera det och byta till det nya grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Fabriksåterställning är inte samma sak som formatering...

Nej jag vet, formulerade mig fel

Skrivet av mrqaffe:

Om du använder tillverkarens återställningssystem så kan dina problem kanske bero på att du bytt grafikkort, det kan vara så att du borde installera om i stället eller köra återställningen med originalkortet i och sedan avinstallera det och byta till det nya grafikkortet.

Ja det är sant, ska testa att göra även det med! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbee:

Tjena!
Köpte en dator av en kille på blocket, som jag enbart skulle ha för att lira cs go. Men datorn var inte formaterad när jag köpte den så jag körde en fabriksåterställning. Innan jag gjorde de funkade cs go bra. Men nu tar de allt från 30sek till 2 min att ens komma in i en match. Sen laggar de även in-game. Har ställt in alla inställningar på lägsta, men de laggar fortfarande.

Dator: Acer Emachine ET1840 (allt är original förutom grafikkortet!)
Operativsystem: Windows 7

Har kört alla uppdateringar, kollat så att processor och liknande funkar korrekt och har senaste drivrutinerna. Känns ändå som att något saknas, någon slags drivrutin men har kört koll med acer update, windows update och sen Windows update (via Microsoft.com). Någon som har tips på vad jag mer kan kolla eller vad det kan vara för fel?

Tack på förhand

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skilj på partitionera, formatera, installera och systemåterställning och använd korrekta begreppet så blir det enklare att förstå.

Du borde nog försöka installera om operativsystemet eftersom systemåterställning från win inte alltid innebär att datorn blir som när den var ny (för det är väl en sådan du gjort ?) är det däremot en riktigt fabriksåterställning via datortillverkarens återställningsfunktion så brukar datorn bli som ny och då borde den fungera.

Håller med. Det första jag skulle göra var att Göra en helt ren installation av Windows då formatering av disken också utförs.
Efter detta har du koll på burken. Finns inga kompromisser, särskilt när man köpt en dator som man inte vet vad den varit utsatt för
Se till att ha Licens/aktiveringskod vid nyinstallation.

Saludos

Permalänk
Medlem

Man kan inte ändra processor inställningar där på cs:go

Skrivet av Ecuaman:

Håller med. Det första jag skulle göra var att Göra en helt ren installation av Windows då formatering av disken också utförs.
Efter detta har du koll på burken. Finns inga kompromisser, särskilt när man köpt en dator som man inte vet vad den varit utsatt för
Se till att ha Licens/aktiveringskod vid nyinstallation.

Saludos

Funderar på att göra det, måste bara hitta en lämplig skiva. Det är windows update som strular. Har kollat alla uppdateringar och jämfört med en annan dator, de saknas oerhört mycket. Har använt mig av windows fristående windows update men de bara tuggar det med. Emachines updater hittar inte heller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbee:

Man kan inte ändra processor inställningar där på cs:go

Funderar på att göra det, måste bara hitta en lämplig skiva. Det är windows update som strular. Har kollat alla uppdateringar och jämfört med en annan dator, de saknas oerhört mycket. Har använt mig av windows fristående windows update men de bara tuggar det med. Emachines updater hittar inte heller något.

när du ändrar där så använder den nVidia kortet för alla spel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

när du ändrar där så använder den nVidia kortet för alla spel.

fast klicka på "globan settings" och ändra där samma inställning fast för allt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200